Mestský úrad Banská Bystrica, kancelária primátora, vydal tesne po poludní, tlačovú správu, menom Mgr. Miroslava Strelca, dnes, pred malou chvíľkou, dňa 18.05.2022. Oboznámili nás s potešujúcou informáciou, že sa majú postupne vybudovať 4 nové úseky cyklotrás, ale zároveň aj s tým, že to nebude tak, vzhľadom na rozdrobenosť pozemkov vo vlastníctve súkromných majiteľov, jednoduché.
Uvedenú správu uvádzame, v plnom znení, s drobnými textovými úpravami, nemeniacimi význam, s naším spracovaním.
TLAČOVÁ SPRÁVA
18. mája 2022
Cyklotrasy by mali prepojiť centrum s mestskými časťami
Banská Bystrica sa už niekoľko rokov snaží o zlepšenie úrovne cyklistickej infraštruktúry. Na výstavbu čakajú 4 úseky cyklotrás. Rozdrobenosť pozemkov vo vlastníctve súkromných majiteľov však situáciu sťažuje. Pri príprave projektov sa samospráva stretáva s komplikovanými vlastníckymi vzťahmi, potrebným výkupom pozemkov, s rozmanitosťou a členitosťou terénu.
Prvá cyklotrasa bola otvorená v auguste 2019.
Vedie z centra mesta, popri športovej hale, futbalovom štadióne, plážovom kúpalisku, cez ulicu THK, až do Podlavíc.
Samospráva má rozpracované aj ďalšie cyklistické trasy, ktorými chce prepojiť väčšinu mestských častí:
- Hušták – Radvaň – Kráľová,
- Hušták – Námestie Slobody – Sídlisko – Senica,
- Námestie Slobody – Sásová a
- Námestie Ľudovíta Štúra – Fončorda.
Mesto má dlhodobý záujem skvalitňovať podmienky pre cyklistov.
„Výstavba cyklistických trás predstavuje dlhodobý proces, a to hlavne v meste, kde takáto infraštruktúra nebola v minulosti vôbec riešená. Pod zdĺhavé budovanie sa podpisuje hlavne majetkovoprávne vysporiadanie a výkup pozemkov, príprava projektovej dokumentácie pre územné a stavebné konania, ale aj verejné obstarávanie či samotná realizácia. Napriek tomu robíme všetko preto, aby v Banskej Bystrici postupne pribúdali ďalšie trasy pre cyklistov,“
konštatuje primátor Ján Nosko.
Pozemky pod cyklotrasy Hušták – Radvaň – Kráľová a Hušták – Námestie Slobody – Sídlisko – Senica vlastní spolu až 69 majiteľov.
Podkladom pre ich usporiadanie bolo 5 geometrických plánov, ktoré zameriavajú vytýčený smer cyklistických trás cez 4 katastrálne územia: Radvaň, Banskú Bystricu, Senicu a Kynceľovú.
„Samotný proces usporiadania pozemkov skomplikovalo zrušenie právoplatných územných rozhodnutí na uvedené stavby na jeseň v roku 2019 a potreba vybavenia nových, ktoré nadobudli právoplatnosť koncom roka 2020. V niektorých prípadoch došlo k zmenám v projektovej dokumentácii, ako aj trasovania cyklotrás, čo vyvolalo potrebu vyhotovenia nových geometrických plánov a znaleckých posudkov. Z toho dôvodu sa proces výstavby cyklistických trás predĺžil,“
poznamenal Lukáš Jelínek, vedúci Oddelenia evidencie a správy majetku mesta v Banskej Bystrici.
Výstavba cyklistickej trasy Hušták – Radvaň – Kráľová bola rozčlenená na 3 vetvy. V súčasnosti sú majetkovoprávne usporiadané pozemky pre časť zahŕňajúcu cyklomost ponad rýchlostnú cestu R1 („vetva B“ – s celkovou dĺžkou 417 m). Vydané už je aj právoplatné stavebné povolenie a uskutočnilo sa i verejné obstarávanie na zhotoviteľa.
„Budúci cyklomost sa bude začínať pri čerpacej stanici Tesco, smerovať bude ponad 4-prúdovú cestu R1, až po predajňu automobilov Hyundai na Zvolenskej ceste. Ide o technicky najnáročnejší prvok pripravovaných cyklotrás. Plánovaný cyklomost spojí Radvaň a Kráľovú s Iliašom, kde sa trasa napojí na rodinnú cyklocestičku. Cieľom samosprávy je bezpečne previesť peších a cyklistov z jednej strany rýchlostnej cesty na druhú tak, aby sa vytvorila logická spojnica daných mestských častí,“
objasňuje Jakub Gajdošík, 1. viceprimátor.
Cyklisti i chodci budú môcť pokračovať chodníkom smerujúcim popri múre protipovodňovej ochrany mesta až do Iliaša. V ďalšej časti plánovanej cyklotrase Hušták – Radvaň – Kráľová („vetva A“ – s celkovou dĺžkou 2,5 km), sú pozemky vysporiadané na 66 %. Jej trasa vedie od Huštáku popred Europa SC, Okresný úrad, supermarket Kaufland, cykloprechodom na Radvanskú ulicu a celou Radvaňou – až k Tescu.
„Vetva C“ – s celkovou dĺžkou 493 m, povedie poza Tesco, obchodné domy NAY a OBI, k bývalému areálu ZVT, kde sa napojí na mestskú časť Kráľová.
Na obidva úseky, „vetvu A“ a aj „vetvu C“, je už vydané územné rozhodnutie a rovnako je spracovaná i projektová dokumentácia pre stavebné povolenie.
Pre prípravu cyklotrasy Hušták – Námestie Slobody – Sídlisko – Senica (s celkovou dĺžkou 4,8 km) sú pozemky vysporiadané na 78 %.
„Aktuálne sa pripravuje projektová dokumentácia pre stavebné povolenie. Jej trasa povedie z Huštáku do Parku pod Pamätníkom SNP, cez Námestie Slobody, kde bude vybudovaná odbočka na autobusovú stanicu, nasleduje Trieda SNP, kde pribudne odbočka na železničnú stanicu, a potom bude pokračovať cez Sídlisko na Jegorovovu ulicu, kde sa napojí na Partizánsku cestu. Nový chodník pre peších a cyklistov bude viesť až k areálu SAD, a následne do mestskej časti Senica,“
dopĺňa Vladimír Brieda, vedúci Oddelenia implementácie projektov MsÚ v Banskej Bystrici.
Takto plánuje samospráva riešiť aj bezpečný pohyb chodcov, ktorí v súčasnosti nemajú prístup do mestskej časti Senica.
Aj na cyklistické trasy Námestie Slobody – Sásová (s celkovou dĺžkou 3,9 km) a Námestie Ľ. Štúra – Tulská (s celkovou dĺžkou 3,78 km) sú už vydané územné rozhodnutia. Mesto momentálne rieši výber projektanta, ktorý spracuje projektovú dokumentáciu pre stavebné povolenie, ako aj pre realizáciu stavieb.
Aktuálne sa pracuje i na prepojení Severnej ulice so Strieborným námestím, kde sa buduje chodník pre chodcov a cyklistov, ktorý má byť dokončený v júni 2022.
V pláne je i spojenie Jakuba, Karlova a Nového Sveta, cez cyklotrasu na Ovocnej ulici, ktorá by mala prepojiť uvedené lokality s mestskou časťou Uľanka.
Zámerom je nielen prepojiť jednotlivé časti mesta, ale súčasne zaistiť i bezpečnosť cyklistov na existujúcich komunikáciách. V rámci budovania cyklotrás sú pripravené aj opatrenia, ktoré súvisia s realizáciou bezbariérových prechodov pre cyklistov, ochranných piktogramov a dopravného značenia.